رفتن به محتوای اصلی

خبرها

ورکشاپ آجر ویژه دانشجویان‌معماری

پنج‌شنبه، ۷ آذر ۹۸

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی سجاد ورکشاپی با عنوان دیجیتال فابریکیشن به همت دانشکده معماری دانشگاه سجاد و گروه فبلب دانشکده هنر دانشگاه تهران و با حمایت آجر نما آذرخش در مورخه ۲۳ الی ۲۵ آبان ماه ۹۸ در دانشگاه برگزار شد.

برنامه روز اول اختصاص به افتتاحیه و شروع کارگاه داشت که با حضور اساتید و اعضای هیئت علمی معماری و به سرپرستی دکتر متینی برگزار شد. دکتر محمدرضا متینی، سرپرست علمی ورکشاپ در مراسم افتتاحیه گذشته‌ای از تاریخچه علم معماری و همچنین روند ساخت آجر را اشاره کرد و توصیه‌های بسیار ازشمندی به دانشجویان نمود.

وی همچنین اظهار کرد: معماری امروز ما بستگی به فرهنگ ما دارد و اگر به قهقهرا رفته است یعنی مهندسان عملکرد خوبی نداشتند.

سپس آموزش گروه‌ ها آغاز گردید و تا ساعت ۱۶بعداز ظهر ادامه داشت و در پایان روز اول همایشی در سالن آمفی تاتر دانشگاه برگزار گردید که در این همایش مهندس معصوم زاده، عضو پنل اجرایی ورکشاپ آجر و عضو گروه فبلب دانشگاه هنر از برنامه سه روزه ورکشاپ پارامتریک آجر از مدل سازی تا ساخت و رویکرد متفاوت پرداختن به موضوع آجر دراین ورکشاپ سخن گفت.

همچنین دکتر محمد رضا متینی، سرپرست علمی ورکشاپ به بررسی سیر تحولی نمونه‌های آجری از گذشته تاکنون در داخل و خارج از کشور پرداختند و به رویکردهای نوین بهره گیری از آن در دنیای امروز درترکیب با مصالح امروزی و دستگاه‌های مدل سازی و همچنین ساخت آن به شیوهای متفاوت وجدید اشاره نمود. پایان روز اول ورکشاپ از دکتر محمدرضا متینی جهت حضور ارزشمندشان تقدیر شد.

آموزش ساخت سازه و استفاده از نرم افزار مورد نظر در جمعه برگزار شد.

مراسم اختتامیه ورکشاپ آجر پارامتریک در روز شنبه ۹۸/۰۸/۲۵ برگزار گردید. مراسم با سخنرانی دکتر حسن حاجی کاظمی رئیس دانشکده عمران معماری شهرسازی آغاز شد ایشان ضمن اعلام نظر خود نسبت به کاربرد آجر در ساختمان‌های امروزی از میزان تاثیر گذاری قشر دانشجو و معمار بر افکار مردم در این زمینه سخن گفتند.

در ادامه، معصوم‌زاده عضو پنل اجرایی ورکشاپ آجر و عضو گروه فبلب دانشگاه هنر گزارش کوتاهی از روند ۳ روزه ساخت پارامتریک آجر به وسیله مدل سازی نرم افزار گرس هاپر که کاری مشترک از دانشگاه صنعتی سجاد و گروه فبلب دانشگاه هنر و با حمایت آجر آذرخش بود ارائه نمود. همچنین مهندس ساسان نورین مقدم از تاثیر گذاری آجر بر سیمای شهری و مشکلات و موانع آن پرداخت.

در ادامه میزگردی با حضور مهندس محمد موذن، مهندس افشین خسرویان، مهندس جواد خدایی، مهندس سعید گلستانی و مهندس علی سیفی از گروه بین المللی آجر نمای نسوز آذرخش و جناب آقای علی رحمتی از شرکت نانو نیکا پاک، تولید کننده نانو پوشش‌های ساختمانی با موضوع آثار آجری با ارزش و علل کم رنگ شدن آجر در ساختمان‌های امروزی، تنوع آجر در ظاهر و کاربرد آن مورد بحث قرار گرفت.

در پایان از حضور ارزشمند مهندس ساسان نورین مقدم مدیر کل طرح‌ها و مطالعات فنی شهرداری مشهد، دکتر ناصر محسنی استاد معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد، مدیر عامل مهندسان مشاور نقشان، خانم دکتر مهربان، رئیس گروه طرح‌ها و مطالعات شهری حوزه جنوب، آقای مهندس متقی کارشناس کمیته نما، مهندس محمد موذن، کارشناس کمیته نما وعضو هیئت مدیره نقشان، دکتر سلطانی، دکتر جواد خدایی، مدیر عامل مهندسان مشاور آبار و دکتر سعید گلستانی، مدیر عامل مهندسان مشاور سروستان قدردانی شد.