معیارهای جدید رتبهبندی ملی (ISC) دانشگاهها، در ۶ حوزه آموزش (۲۵ درصد)، پژوهش (۲۰ درصد)، فناوری و نوآوری (۱۵ درصد)، مرجعیت و دیپلماسی علمی و فناوری (۱۵ درصد)، فرهنگی- اجتماعی و دانشجویی (۱۵ درصد) و مدیریت و بهره وری (۱۰ درصد) میباشد.
همچنین هر کدام از این معیارهای اصلی، به تعدادی شاخص اصلی و زیر شاخص تقسیم میشوند که عملکرد دانشگاه در هر یک از آنها به صورت جداگانه ارزیابی میشود. در جدول ۱ معیارهای اصلی نشان داده شده است.
اطلاعات مورد نیاز به منظور رتبه بندی دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی از سه طریق جمع آوری شده است:
۱- اطلاعات پژوهشی بر مبنای پایگاههای ملی و بین المللی که استخراج و پایش آن بر عهده مدیریت رتبه بندی و تحلیل استنادی موسسه ISC میباشد.
۲- خوداظهاری دانشگاهها که از طریق تکمیل پرسشنامه الکترونیکی رتبه بندی توسط رابطین در دانشگاهها به دست میآید.
۳- نیز برخی اطلاعات دیگر که از طریق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا سازمانهای زیر مجموعه در اختیار گروه رتبه بندی قرار داده میشود.
در رتبه بندی سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱، مجموعا تعداد ۱۱۵ دانشگاه دولتی و ۲۱ دانشگاه غیردولتی حضور دارند که اطلاعات آنها مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است و براساس ماهیت، هر یک طبقه بندی شده و مورد رتبه بندی قرار گرفتهاند.
