رفتن به محتوای اصلی

خبرها

برگزاری اولین دوره المپیاد دانشجویی ورزش‌های فناورانه

معاونت دانشجویی و فرهنگی
-18
چهارشنبه، ۵ مهر ۰۲

اولین دوره المپیاد دانشجویی ورزش‌های فناورانه در دو مرحله استانی و ملی در رشته‌های ورزشی زیر برگزار خواهد شد.

· ورزش‌های دیجیتال: ورزش‌هایی که با استفاده از تجهیزات الکترونیکی و در فضایی مجازی برگزار می‌شوند و بازیکنان آن‌ها انسان هستند. این ورزش‌ها می‌توانند به صورت فردی یا گروهی و به صورت مسابقه مستقیم انسان در مقابل انسان و یا انسان در مقابل ماشین صورت پذیرند.

· ورزش‌های حرکتی-دیجیتالی (فیجیتال): دسته خاصی از ورزش‌های دیجیتالی هستند که حرکات فیزیکی بدن انسان در آن‌ها نقش مهمی داشته و نیازمند تحرک قابل توجه بازیکن در طول بازی باشند.

· ورزش‌های رباتیکی: ورزش‌هایی هستند که بازیکنان اصلی آن‌ها ربات‌ها یا برنامه‌هایی هستند که توسط افراد یا تیم‌های انسانی طراحی و ساخته می‌شوند.

· فناوری در ورزش: به معنای توسعه و بکارگیری فناوری‌های جدید در ورزش‌های متداول یا ساخت تجهیزات مورد استفاده در این ورزش‌ها و یا استفاده از فناوری‌های بدیع و نوظهور در تحلیل و داوری رشته‌های مختلف ورزشی (شامل تحلیل حرکات بازی، تحلیل بازیکن، تحلیل داوری، و تحلیل داوران ورزشی) است.

علاوه بر دسته‌های فوق، بخش ویژه‌ای نیز تحت عنوان «نوآوری در ورزش فناورانه» در نظر گرفته خواهد شد که کلیه فعالیت‌های مرتبط با توسعه و یا بکارگیری فناوری در ورزش که در بخش‌های فوق در نظر گرفته نشده‌اند را شامل خواهد شد.

طبقه‌بندی موضوعات پیشنهادی برای اولین دوره المپیاد دانشجویی ورزش‌های فناورانه

ردیف

عنوان طبقه‌بندی زیرشاخه‌های پیشنهادی
۱ ورزش‌های دیجیتالی فیفا، E-football، یک ورزش داخلی با رویکرد ورزش‌های بومی
۲ ورزش‌های حرکتی-دیجیتالی (فیجیتال) بوکس، تنیس، تنیس روی میز، دو و میدانی، بسکتبال، آمادگی جسمانی، وزنه‌برداری، ورزش‌های باستانی
۳ ورزش‌های رباتیکی ربات صخره‌نورد، مسابقات پهپادها، نبرد ربات‌ها، ربات انسان‌نمای دونده، ربات‌های فوتبالیست، خودروی خودران
۴ فناوری در ورزش

الف: طراحی توسعه و بکارگیری فناوری‌های جدید در ورزش:

ب: تحلیل و داوری خودکار ورزش: تشخیص حرکات و امتیازدهی مسابقه تکواندو، تحلیل حرکات ورزش باستانی

۵ بخش ویژه (نوآوری در ورزش فناورانه) طراحی و توسعه بازی‌های جدید، استفاده از فناوری‌های جدید در ساخت مواد و یا تجهیزات مورد استفاده در ورزش، …

معاونت دانشجویی و فرهنگی