رفتن به محتوای اصلی

خبرها

گزارش دبیر همایش ششمین همایش ملی فناوری‌های نوین انرژی

همایش ها
-18
سه‌شنبه، ۱۹ دی ۰۲

ششمین همایش ملی فناوری‌های نوین انرژی توسط انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران- شاخه خراسان و دانشگاه سجاد با همکاری هلدینگ نیان الکترونیک و با هدف بررسی آخرین تحولات در حوزه‌های فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های قانونی، فرهنگ سازی و افزایش مشارکت‌های مردمی در توسعه و چالش‌های آن در تاریخ ۱۲ الی ۱۴ دی ماه ۱۴۰۲ در دانشگاه سجاد برگزار شد.

رئیس همایش آقای دکتر جعفر عبادی و دبیر آن آقای دکتر امیرمسعود امینیان مدرس بودند و خانم‌ها دکتر حسن پور و دکتر سربیشه‌ای به ترتیب مسئولیت دبیر علمی و دبیر اجرایی آن را برعهده داشتند. واکاوی فناوری‌های نوین انرژی در صنعت برق و بررسی مشکلات و البته معرفی آخرین دستاوردهای صنایع استان، شاکله اصلی همایش بوده و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، هدف‌گذاری ویژه‌ای در جهت برگزاری این رویداد صورت پذیرفته و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری نهان و آشکار در حوزه‌های وابسته، با تاکید بر پتانسیل‌های موجود منطقه از جمله اهداف بالا دستی آن مشخص شده بود. در این همایش که با حدود ۳۰۰ نفر شرکت کننده از دانشگاهیان، شرکت‌های برق منطقه‌ای، توزیع و نیروگاه‌های سراسر کشور برگزار شد، از حضور افراد شاخص در زمینه فناوریی‌های انرژی و صاحب‌نظران این عرصه از جمله اساتید برجسته و صنعت‌گران نمونه در سخنرانانی‌ها و ارائه‌های علمی بهره گرفته شد و فرصت مناسبی برای همفکری متخصصین، پیمانکاران، مشاوران، سرمایه‌گذاران، اساتید و دانشجویان در زمینه گسترش انرژی‌های روز فراهم گردید که خوشبختانه با استقبال خوبی از طرف جامعه مهندسی نیز همراه بود.

تا قبل از برگزاری این همایش و جهت برنامه ریزی و هدف گذاری آن حدود ۵ جلسه کمیته برگزارکننده و بیش از ۲۰ جلسه کمیته دبیران برگزار شد و در این بین به منظور ارتقا سطح علمی و اجرای سخنرانی و میزگردهای کاربردی و مورد نیاز صنایع، جلسه هم اندیشی با حضور مدیران ارشد شرکت‌ها و ادارات دولتی فعال در این زمینه برگزار و نظرات آنان گردآوری و در برنامه ریزی‌ها بکارگرفته شد. همچنین جهت اطلاع رسانی بیشتر این همایش، علاوه بر مکاتبات مرسوم، پیش رویدادی با موضوع میراث سبز که مربوط به یکی از کارگاه‌های ارائه شده در همایش بود نیز به همراه برگزاری بازدید میدانی، برنامه ریزی و برگزار شد.

با هماهنگی صورت گرفته، کلیه کارگاه‌های ارائه شده در این همایش، دارای امتیاز آموزشی برای کارکنان دولت بوده و از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برای کلیه شرکت کنندگان گواهی آموزشی صادر خواهد شد.

الف) محورهای همایش:

● اقتصاد انرژی

● حمل و نقل الکتریکی

● روشنایی و نورپردازی

● کسب و کار در حوزه انرژی

● رمز ارزها، فرصت‌ها و چالش‌ها

● هوشمندسازی و هوش مصنوعی

● مدیریت انرژی در صنعت ساختمان

● بهینه سازی و بهبود راندمان در نیروگاه‌ها

● مدیریت مصرف در حوزه انرژی‌های الکتریکی

● تولید انرژی الکتریکی از منابع تجدیدپذیر و تولید پراکنده

● فناوری اطلاعات، علم داده و امنیت سایبری در حوزه انرژی

ب) کارگاه‌های آموزشی:

کمیته علمی همایش طی فراخوانی از کلیه پژوهشگران، صاحب‌نظران، متخصصان، سازندگان و صنعتگران فعال در دانشگاه‌ها، صنایع و ارگان‌های مرتبط با محورهای همایش دعوت کرد تا با ارائه مباحث و دستاوردهای روز و مهم در قالب کارگاه‌های آموزشی در به‌روز کردن دانش و مهارت علاقمندان مربوطه با این همایش مشارکت و همکاری نمایند.

پس از ارسال این فراخوان، حدود ۵۰ کارگاه آموزشی به دبیرخانه همایش ارسال شد و این پیشنهادات در جلسه کمیته علمی همایش که در روز چهارشنبه ۱۵ آذرماه با حضور حداکثری اعضا این کمیته برگزار شد، تعدادی کارگاه بصورت قطعی پذیرفته و تعدادی برای انجام اصلاحات عودت داده شد. که در مجموع، تعداد ۲۰ کارگاه پذیرفته و برای سه روز همایش زمان بندی گردید که متاسفانه در سه روز برپایی همایش، ۴ کارگاه به دلیل عدم حضور مدرسین کارگاه و همچنین به حد نصاب نرسیدن تعداد شرکت کنندگان، برگزار نشد.

جدول ۱: کارگاه‌های برگزار شده در ششمین همایش ملی فناوری‌های نوین انرژی

1

ج) سخنرانی‌ها و میزگردهای تخصصی

ششمین همایش فناوری‌های نوین انرژی این افتخار را داشت که از حضور اساتید برجسته و صنعت‌گران نمونه کشور، در ارائه‌های علمی و میزگردهای تخصصی بهره گیرد. در این همایش، سه سخنرانی کلیدی، چهار سخنرانی تخصصی، دو میزگرد تخصصی و یک گفتگوی تخصصی به شرح جدول ۲ برگزار شد.

جدول ۲: سخنرانی و میزگردهای تخصصی برگزار شده در ششمین همایش ملی فناوری‌های نوین انرژی

1

همایش ها