رفتن به محتوای اصلی

خبرها

جلسه دفاع از رساله دکتری، دانشجوی دکتری الکترونیک دانشکده برق و مهندسی پزشکی دانشگاه سجاد

معاونت آموزشی
-18
سه‌شنبه، ۱۸ مهر ۰۲

جلسه دفاع از رساله دکتری خانم مهندس مارال فغانی همدانی دانشجوی دکتری الکترونیک دانشکده برق و مهندسی پزشکی دانشگاه سجاد با موضوع «طراحی و پیاده سازی آشکارساز کلام مبتنی بر نمونه برداری عبور از سطح» روز یکشنبه ۱۲ شهریور با موفقیت برگزار گردید.

اساتید راهنمای ایشان دکتر حمیدرضا رضائی ده سرخ و دکتر نسیم روان شاد، استاد مشاور دکتر حامد امین زاده، اساتید دفاع خارجی دکتر رضا لطفی از دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر سید حمید ظهیری ممقانی از دانشگاه بیرجند و اساتید دفاع داخلی دکتر خلیل مافی نژاد و دکتر عباس گلمکانی و نماینده تحصیلات تکمیلی دکتر نجمه اقبال بوده‌اند.

این موفقیت را به دکتر مارال فغانی همدانی و اساتید راهنمای ایشان تبریک می‌گوییم.

خلاصه رساله ایشان به شرح زیر است:

پژوهش انجام شده در مورد آشکار ساز کلام (VAD) می‌باشد. VAD ها دستگاهی هستند که قبل از مدارات پردازشگر صوتی قرار می‌گیرند تا فقط در زمان‌هایی که سخن موجود است آن دستگاه را فعال نمایند و در مواقعی که سخن موجود نیست مانع از فعالیت بیهوده آن گردند. لذا مزیت VAD ها کاهش توان مصرفی کل سیستم پردازشگر صوتی می‌باشد.

سیستم آشکارساز کلام پیشنهادی در این پژوهش با بهره گیری از مبدل آنالوگ به دیجیتال عبور از سطح (LC-ADC) ضمن حفظ کیفیت تشخیص بخش سخن، سطح توان مصرفی سیستم را به طور چشم گیری کاهش داده است. هر دو این مزیت‌ها مدیون وجود LC-ADC در ساختار VAD می‌باشد. در این نوع مبدل، نرخ نمونه¬برداری از سیگنال ورودی، وابسته به فعالیت سیگنال ورودی است.

در الگوریتم پیشنهادی این پژوهش، تنها متغیری که برای تشخیص بخش‌های سخن و غیرسخن در سیگنال ورودی صوتی استفاده می‌شود، تعداد نمونه‌های خروجی LC-ADC در یک پنجره زمانی است. لذا در این طراحی هیچ نیازی به ذخیره سازی داده‌ها نمی‌باشد. با استفاده از روش آستانه گذاری وفقی مقادیر آستانه در هر پنجره محاسبه شده و در بلوک تصمیم گیری با مقادیر ویژگی مقایسه می‌شود.

سیستم پیشنهادی در تکنولوژی CMOS ۰٫۱۸ µm و ولتاژ تغذیه ی۱٫۸ V پیاده سازی شده است. نتایج شبیه‌سازی پست لی اوت، توان مصرفی ۳۹۴٫۶ nW با مساحت سیلیکونی ۰٫۰۴۴ mm2 را نشان می‌دهد. مقایسه نتایج بدست آمده با مراجع سخت افزاری نشان می‌دهد که الگوریتم آشکارساز کلام پیشنهادی به عنوان یک دستگاه همیشه روشن با دقت خوب و توان مصرفی عالی، مناسب پردازش سیگنال‌های صوتی می‌باشد.

1

معاونت آموزشی